Det er likevel ikke satt krav til formell kompetanse for dem som skal undervise om sex og kropp i skolen. Sex og samfunn har i ti år etterlyst kompetansekrav for å sikre at undervisningen som gis er god.
Utdanningsdirektoratet mener at elevene vurderes i standpunktkarakteren de får i de ulike fagene der seksualundervisningen er aktuell.
– Skolen er gode på harde fakta, som hva er en penis og hva er klamydia, men ikke på følelsene og behovene som knytter seg til sex, sier assisterende daglig leder Tore Holte Follestad.
Denne uken satt NRK søkelyset på barn og unges bruk av porno som erstatning for seksualundervisning. «(…) Barn og unge surfer pornonettsteder og bruker søkeord som analsex, glattbarbert og multiorgasme på internett for å lære om sex.» Manglende eller mangelfull seksualundervisning får skylden for at barn og unge søker på internett, skriver NRK.
Follestad mener at en alvorlig konsekvens av å se mye på porno i tidlig alder, er at unge ikke lærer å sette ord på hva de liker, eller å spørre om partnerens behov.
– I pornofilmene er det ingen som spør om lov, eller hva noen liker eller ikke liker, sier Holte Follestad. Det finnes ikke nok kunnskap om seksualundervisning, verken om den som faktisk lærer bort eller om innholdet er godt nok.
– Porno er ikke reelt
Elevene ved Moltemyr skole sier til NRK at det var vanskelig å skille porno fra virkelig sex, men at de nå har mer erfaring. Guttene sier ofte bitch og andre stygge ord til jentene. Sex skal ikke være slik, det skal være noe fint mellom to mennesker, sier elevene.