Arendalsuka 2025
Sex og samfunn deltar på Arendalsuka, vi håper vi ses!
Tirsdag 12. august deltar vi i to arrangement hvor seksualitetsundervisning er tema. Under kan du lese mer om arrangementene.
I tillegg ser vi frem til å møte samarbeidspartnere og politiske parti hvor målet vårt er å fremheve viktigheten av seksuell og reproduktiv helse og rettigheter!
Bør barn lære om vold og overgrep på skolen?
Tidspunkt: Tirsdag 12. august kl. 10:00-10:45
Sted: Torvet 10, 2. etasje i Sal A
På dette seminaret vil Fafo fortelle om en stor studie av det digitale læringsverktøyet Jeg Vet. Vi har undersøkt om barn som brukte dette verktøyet i skolen fikk bedre kunnskap om hva vold og overgrep er og hva de kan gjøre dersom de blir utsatt. Med dette som bakteppe inviterer vi til panelsamtale. Elevorganisasjonen, lærere, organisasjonen Sex og samfunn og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet møtes for å snakke om blant annet: Kan det hjelpe om barn lærer om vold og overgrep tidlig? Hvordan kan skolene bidra til slik læring? Hva kan myndighetene gjøre?
Med:
- Hedda Flatø – forsker, Fafo Ordstyrer
- Zhang Huafeng – forsker, Fafo
- Tove Bruusgaard – Divisjonsdirektør, Bufdir
- Tilde Bordi Grannes – Sentralstyremedlem, Elevorganisasjonen
- Elfi Fjellvang – lærer, Lunde skole
- Kirsten Serigstad – lærer, Lunde skole
- Louise Gabrielsen – Prosjektleder for seksualitetsundervisning, Sex og samfunn
Kunnskapsløftet 2020 – et løft for seksualitetsundervisning?
Tidspunkt: Tirsdag 12. august kl. 12:30-13:15
Sted: Smalsund, Sal A
Læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble innført trinnvis over en periode på tre skoleår fra 2020. I revideringen ble antallet kompetansemål som faller naturlig inn under seksualitetsundervisning økt, og temaer relatert til seksualitet fikk også en tydelig forankring i læreplanverkets overordnede del. Nå som LK20 fyller 5 år ønsker vi i Sex og Politikk, Redd Barna og Sex og samfunn å undersøke hva lærere selv synes om den nåværende situasjonen for seksualitetsundervisning i norske klasserom, hva de trenger for å møte kravene kompetansemålene setter for slik undervisning, samt hva som trengs for å møte elevenes behov.
Det er mange som mener mye om norsk skole, men dette arrangementet ønsker å rette fokuset mot de av oss som har førstehåndserfaring; nettopp lærerne. Hva må gjøres for å sikre at elever får helhetlig seksualitetsundervisning?
Program:
- Sex og Politikk tar temperaturen på seksualitetsundervisning i norske klasserom
- Redd Barna presenterer hovedfunn i rapporten «For det er noe med at alle bør kunne stå i det» – Læreres perspektiver på helhetlig seksualitetsundervisning i skolen
- Status og erfaringer fra klasserommet fra lærer i grunnskolen
- Panelet bryner seg på spørsmålet: Hva skal vi gjøre for å sikre at norske elever får helhetlig seksualitetsundervisning?
- Panelet består av:
- Synnøve Mjeldheim Skaar (Ap), statssekretær i Kunnskapsdepartementet
- Elevorganisasjonen ved Hedda Børgesen Bråten
- Unge funksjonshemmede ved Nora Thunem
- AUF ved Sigrid Bjerke
- Ordstyrer: Inger Sønderland, Sex og samfunn
- Panelet består av:
- Oppsummering og avslutning